Megtorpantak az eladások: kevesebb táblagép fogy

0 1,779

A termékkategória 2010-es piaci megjelenése óta a tavalyi negyedik negyedévben csökkent első alkalommal a táblagépek forgalma, a teljes éves forgalom azonban szerény mértékben növekedett, a kisebb márkák pedig a nagyobbak kárára növelték piaci részesedésüket – derül ki az amerikai International Data Corporation (IDC) piackutató vállalat negyedéves piaci elemzéséből.

A 2014-es negyedik negyedévben 76,1 millió táblagépet és leválasztható billentyűzetes (2-in-1) készüléket értékesítettek a világpiacon, 3,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Tavaly összesen 229,6 millió táblagép kelt el, 4,4 százalékkal több, mint 2013-ban.

A táblagépek piacát az Apple és a Samsung uralja, messze megelőzve piaci részesedésben a többi gyártót. Figyelemre méltó eredményt ért el viszont tavaly a Lenovo éves eladásainak 43,5 százalékos, negyedik negyedévi eladásainak 9,1 százalékos növekedésével. Az év vesztesének az Amazon.com bizonyult, mivel táblagép-eladásai harmadára csökkentek.

A táblagép piacot az Apple vezeti, eladásai azonban a negyedik negyedévben és az egész évben is nagymértékben csökkentek, piaci részesedése szűkült. A csökkenést az IDC egyrészt arra vezeti vissza, hogy a legújabb iPad generáció csak minimális előrelépést képvisel az előzőhöz képest, másrészt arra, hogy az iPad piacát az Apple saját maga “kannibalizálja” nagyméretű iPhone, illetve MacBook Air modelljeivel.

Az Apple a negyedik negyedévben 21,4 millió táblagépet adott el, 17,8 százalékkal kevesebbet, mint 2013 negyedik negyedévében. Piaci részesedése 28,1 százalékra csökkent 33,1 százalékról. Tavaly összesen az Apple 63,4 millió táblagépet értékesített, 14,6 százalékkal kevesebbet, mint 2013-ban. Piaci részesedése pedig 33,8 százalékról 27,6 százalékra csökkent.

A táblagép piac második legnagyobb szereplője, a Samsung éves értékesítéseiben teljesítette a kitűzött 40 milliós célt: 40,2 millió készüléket adott el, 1,1 százalékkal többet, mint az előző évben. A negyedik negyedévben azonban eladásai már 18,4 százalékkal 11,0 millióra csökkentek.

A Samsungnak a negyedik negyedévben 14,5 százalékos piaci részesedése volt, kisebb az egy évvel korábbi 17,2 százaléknál. A teljes évben 17,5 százalékos piaci részesedésre tett szert a 2013-as 18,1 százalék után. Az értékesítési rangsorban a negyedik negyedévben a Lenovo, a teljes évben pedig az Asus került a harmadik helyre.

A Lenovo a negyedik negyedévben 3,7 millió táblagépet értékesített, 9,1 százalékkal többet, mint egy évvel korában. Piaci részesedése 4,8 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 4,3 százalékról. Tavaly összesen 11,2 millió készüléket rétékesített a Lenovo, 43,5 százalékkal többet, mint 2013-ban. Piaci részesedése 4,9 százalékra emelkedett 3,5 százalékról.

Az Asus a negyedik negyedévben 3,0 millió táblagépet adott el, 24,9 százalékkal kevesebbet a 2013. negyedik negyedévinél. Az egész évben 11,5 millió készüléket értékesített, ami 5,5 százalékos csökkenés. Éves eladásaival 5,0 százalékos piaci részesedésre tett szert, alacsonyabbra a 2013-as 5,6 százaléknál. A negyedik negyedévben 4,0 százalék volt a részesedése, míg 2013 negyedik negyedévében 5,1 százalék.

Az Amazon a negyedik negyedévben 1,7 millió táblagépet adott el, 69,9 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban, piaci részesedése így 7,4 százalékról 2,3 százalékra zsugorodott. Éves eladásai 66,4 százalékkal 3,3 millióra csökkentek, piaci részesedése pedig 4,4 százalékról 1,4 százalékra.

Az összes kisebb gyártó tavaly együttesen 100 millió táblagépet értékesített, 31,4 százalékkal többet, mint 2013-ban, piaci részesedésük pedig 43,6 százalékra nőtt 34,6 százalékról. A kisebb gyártók térnyerésének gyorsuló ütemét mutatja, hogy a tavalyi negyedik negyedévben 36,2 százalékkal növelték eladásaikat és összesen 35,2 millió készüléket értékesítettek. Együttes piaci részesedésük pedig 46,2 százalékra ugrott 32,8 százalékról.

Te mit gondolsz a hírrel kapcsolatban?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Jelenleg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) hallgatója. Újságíró, grafomán, marketing és médiahacker.

Nincs hozzászólás

Szólj hozzá