“Közösen gyűjtjük az útinformációkat” – interjú Fej (Yuval) Shmuelevitz-cel, a Waze egyik vezető fejlesztőjével

0 903

Adott egy navigációs szolgáltatás, mely elsősorban abban tűnik ki a többi piacon lévő hasonló szoftver sorából, hogy közösségi alapon működik. A felhasználók szolgáltatják a valós idejű forgalmi információkat, így többek között dugókat, traffipaxokat, valamint rendőri ellenőrzéseket is jelenthetnek. Az alkalmazás mögött álló izraeli céget tavaly júniusban vásárolta fel a Google. A szolgáltatás egyik vezető fejlesztőjével, Fej (Yuval) Shmuelevitz-cel készített interjút nemrégiben Dobó “Doransky” Mátyás, melyben Fej az izraeli startup kultúráról mesél.

Mesélnél nekünk a projektről, úgy általánosságban?

A Waze egy szórakoztató, közösségi alapú térképszolgáltatás, ami egy navigációs és forgalmi adatokat tartalmazó alkalmazásba van beépítve. Naponta több millió vezető használja, hogy egyszerűbbé és élvezhetőbbé, és ami talán a legfontosabb, ezáltal költséghatékonyabbá tegye a közlekedést.

Az alkalmazás milliónyi forgalmi és közúti információval látja el a helyi vezetőkből álló közösséget, akik maguk is hozzájárulnak az információs adatbázis bővítéséhez: baleseti veszélyeket, rendőri intézkedéseket is jelenthetnek, de tulajdonképpen bármit, amivel az útvonalon szembesülnek. A Waze emellett fontos szerepet játszik egy-egy utazás költséghatékonyabbá tételében is, hiszen rajta keresztül az utazóközönség információt kaphat például arról is, melyik benzinkútnál a legolcsóbb az üzemanyag.

Hogyan kapcsolódik a projekt a környező startupokból álló ökoszisztémához egy városban?

A Waze elsősorban a napi ingázók számára készült, olyanoknak, akik folyamatosan úton vannak. Ők nemcsak felhasználói, hanem egyúttal alakítói is a szolgáltatásnak, segítségükkel pedig könnyebben ismerhetjük fel és javíthatjuk ki az egyes hibákat. Ez a rendkívül innovatív, szorgalmas és élénk mentalitás fogja össze a Tel-aviv-i Metro elkészítéséért felelős startup közösséget is. Ennek a lényege az, vagy úgymond a “magja”, hogy megosztjuk azt, amire másoknak is szüksége lehet. A Waze is ezen alapszik. Nem csak a leggyorsabb útvonalat kínálja, hanem segítségével az adott területen tartózkodó összes vezető valós idejű forgalmi információval láthatja el a másikat, így pedig mindenki jól jár, hiszen rengeteg időt és pénzt spórolunk meg.

Milyen előnyei és hátrányai vannak, ha valaki Tel-Avivban fog startup alapításba?

A fő érvek elsősorban:

Több kockázati-tőkéből kialakult társaság is van a térségben, a helyi hi-tech tehetségek könnyedén megtalálják számításaikat, rengeteg a rendelkezésre álló iroda és persze a kihasználásra váró infrastruktúra.

Hátrányok lehetnek:

Sajnos nagyon magas költségekkel jár egy Tel-Aviv központú startup cég felfuttatása, a magas fizetéseknek a helyi valuta magas értéke sem éppen előnyös, az ingázás és a parkolás pedig rendkívül időigényes lehet.

Eltudnád képzelni, hogy egy másik városban dolgozz? Vagy egyáltalán elköltöznél ha úgy alakulna?

Egyelőre nem tervezek ilyesmit, bár Észak és Kelet Tel-Aviv optimális hely lehet egy induló vagy már meglévő startup számára, ahogy az USA-béli Szilícium-völgy is.

Az idei Smart Mobil konferencia keretében az érdeklődők személyesen is találkozhatnak Fej (Yuval) Shmuelevitz-cel.

Te mit gondolsz a hírrel kapcsolatban?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nincs hozzászólás

Szólj hozzá