Sony vs. Samsung: izgalmas év elébe nézünk

0 4,280

A Sony a szélsőségek vállalata a piacon: úttörő kivételes termékek létrehozásában több kategóriában is, olykor mégis bizonytalan egy-egy jó termék megalapozásában.  A társaság kétségtelenül figyelemre méltó mérnöki eredményekkel bír, számos meghatározó eszközük és érdekes újításuk van, mégsem tudnak kellően jövedelmező pozíciót kiharcolni maguknak a kulcsfontosságú kategóriákban. Tevékenységük tele van meglepetésekkel, a mobiltechnológia sokat köszönhet a Sonynak, mégsem ők jutnak az ember eszébe, ha innovációról, újszerű gondolkodásmódról van szó.

A 2007-től 2013-ig tartó időszakban sok mobilgyártó vállalat jövője alapozódott meg a következő esztendőkre. Egyesek exponenciális növekedésnek indultak, míg mások rohamtempóban veszítették el piaci részesedésüket. Leginkább az Apple kapta el jól a fonalat a kezdetekben, de mára a Samsung lett a piac meghatározó szereplője, köszönhetően az Android adaptálásának és az agresszív stratégiának. A hangsúlyok az eszköz irányából a szoftverek felé tolódtak el, s ez a változás nem érintette kedvezően a Sony Ericssont. A lassan reagáló vállalat igazából csak akkor szállt be a versenybe, mikor a Sony felvásárolta az Ericsson részlegét, hogy teljes felügyelete legyen az okostelefonok gyártása felett. A vegytiszta Sony Xperia készülékek már impozánsabbra sikeredtek, a gyártó rengeteg variációt dobott piacra, a legkülönfélébb funkciókkal és dizájnnal. 2013-ban a dolgok sokkal jobban kezdtek kinézni, mára a cég a feltámadás jeleit mutatja. Vajon képes lehet a Sony felvenni a versenyt a Samsunggal?

Nem sokkal ezelőtt még a mezőnytől lemaradó hardver specifikációk és Android verziók jellemezték a Sony telefonjait. Biztos sok felhasználójuk mérgelődött már, amiért a legújabb frissítésekre nekik kell várni a legtöbbet –ha egyáltalán kapnak, visszamenőleg nem túl bőkezű a Sony-. A japán cég attól sem riadt vissza, hogy a dual-core éra kellős közepén egymagos procival adja ki zászlóshajóját, a négymagos korszakban pedig két maggal rukkolt elő. Most piacra kerülő húzóterméke is még mindig a Galaxy S4 vetélytársa lesz –szinte minden paraméterük egyezik-, bár a Z1S-ben valamivel magasabb órajelen dolgozik a 4 mag és a kamera egy tekintélyt parancsoló 20,7 megapixeles Sony Exmor RS (a híres G lencsével), amit a Sony digitális kameráinál is alkalmazni szokott. Ott van még ugye a víz- és porállóság, de ez várhatóan mind kevés lesz a hamarosan érkező Galaxy S5 ellenében. Valószínűleg ez már a Sony Z2 feladata lesz.

Kár lenne viszont ennyire előre szaladni, mert hosszú utat jártak be a japánok az Ericsson nélkül. A Sony immár önállóan olyan telefonok gyártásába kezdett, mint az Xperia S/U/P és társai, mindezt NXT szériának keresztelve. A dizájn nagyon megosztotta a felhasználókat, de kétségtelenül ötletes és újszerű volt ez a hosszúkás kialakítás (különösen az áttetsző gombsáv), talán még szép is. Rövidesen azonban újabb irányváltás történt, főleg az Xperia Ion sikerein felbuzdulva indult el a Sony az elegáns és letisztult megjelenés felé. A Z-sorozat már ennek jegyében született, de az elegancia mellett a mindennapi használhatóságot is figyelembe vették. Ma már egyre több ember fejében ott van, hogy a Sony IP (55 és 57) védelemmel ellátott víz- és porálló telefonokat készít. Ez egy jó stratégiának bizonyult, amihez a japánok töretlenül tartják is magukat bármilyen kategóriában is dobnak piacra készüléket (egyetlen kivétel a ZL). Mindezt már olyan szintre fejlesztették, hogy a csatlakozóknak sem kell „ajtókat” készíteni, úgy ahogy van, csupaszon is ellenáll a víznek.

Be kell vallani, az Xperia Z szép lett, így közepes kamerája és kijelzője ellenére nagyszerű eladási mutatókat ért el. A japánok az alsó-közép tartományban is jól megépített telefonokat hoznak ki, ami nem túl gyakori ennél az árfekvésnél. Hamarosan kibővült a család egy phablettel és egy tablettel is. A Z Tab egy erős, UHD felbontású –szintén víz/porálló- táblagép, de igazi feltűnést a Z Ultra hipervékony phablet keltett, egészen káprázatos képminőséggel. Ezt a minőséget viszont elveszítette a Z1 és a legújabb Z1S zászlóshajó, a komoly felszereltség ellenére ugyanis vérlázítóan alacsony betekintési szöggel áldották meg ezeket a telefonokat annak ellenére, hogy a Bravia esetén a Sony nincs híján tudásnak, technológiának és tapasztalatnak.

Ennek ellenére a szeptemberben bemutatott Z1 már a legújabb trendeknek megfelelő hardverkiosztást kapta, amivel a Sony gyakorlatilag visszaült a lóra. Az androidosok többsége számára ezzel megszűnt az elsődleges ok, amiért eddig figyelmen kívül hagyták az Xperia telefonokat. A szoftver oldala azonban még mindig nem oldódott meg a dolognak. A rendszerfrissítések terén a Samsung messze a piac előtt jár, amiért vásárlóik nagyon hálásak is lehetnek. Azonban, ha dizájn tekintetében hasonlítjuk össze a Sony Androidját a mainstream gyártókéval –beleértve a Google Motoroláját is-, akkor be kell látnunk, hogy a legelfogadhatóbb külsőt a japánok alkották. Így ha a frissítésekre és a terméktámogatásra jobban figyelnek (azaz a készülékekre a későbbi android verziókat is optimalizálni kellene), akkor még kihívók is lehetnek idén.

A jövőben sokat számíthat a követhetőbb elnevezések használata (ahogy a Z-sorozatnál ezt felismerték), amennyiben a prémium sorozat továbbra is Z előtagokat kap. Marketing szempontból semmi esetre sem volt szerencsés, hogy a Sony már az ABC összes betűjét felhasználta, így nem tudja úgy megkülönböztetni magát, mint az iPhone vagy a Galaxy S készülékek. És ha már marketing: a japánok e tevékenységük minőségét és mennyiségét is növelni szeretnék, miután többé-kevésbé átvészelték a Samsung sok-sok millió dolláros kommunikációs villámháborúját.

A mobil piac azonban folyamatos mozgásban van és az igazán nagy vállalatok ebben az iparágban a jövőnek és nem a jelennek fejlesztenek. Hatalmas trendek vannak kialakulóban, elsősorban intelligens otthonok, testen és testben hordható mobileszközök és a különféle eszközök egymással történő kommunikációja terén. A Samsung itt is komoly előnyben van, amiért korán felismerve kezdte el használni ezeket a tendenciákat. Nem oly rég látott napvilágot a dél-koreaiak okosszemüvegének szabadalmi jelentése, de van már Samsung okosóra is. E tekintetben azonban a Sony-t sem kell félteni, a Smart Watch még jóval a Galaxy Gear előtt debütált, sőt a japán gyártó többféle kiegészítőre is kísérletet tett. Ma már Smart Watch 2-nél járnak, ami nagy fegyvertény, különösen úgy, hogy a Sony is bármikor bevetheti az ugrásra készen lévő hajlítható kijelzőjét, ami a hordható eszközök alapja lesz a jövőben. Ott volt még a LiveView nevű kütyü, aminek ki tudja mi volt a valódi célja, de rácsatolhatjuk az övre vagy zsebre vághatjuk. Jelenleg egy SmartWear nevű karkötővel próbálkozik a Sony, ami nem tűnik elvetélt ötletnek. Az egyszerű karkötő alkalmas arra, hogy egyfajta „érintés nélküli” naplóként kísérje életünket és „könyvjelzőzze” meg napunk legérdekesebb momentumait. Természetesen rezgéssel jelzi a hívást és más fontos eseményeket, de ilyenből eddig sem volt hiány. A magam részéről alig várom a napot, hogy hívásra rezgő fülbevalók, plüssálatocskák és miegymás kerüljön a polcokra, de remélhetőleg ez a nap sosem jön el. Érdekes trendnek tűnik a közösségi tartalmak megosztásának „félautomatizálása”, a Samsung szoftveresen kísérletezik ilyesmivel, de a szemüvegek is alkalmasak lesznek erre a funkcióra.

A vertikális integrációra is ügyelnek a japánok, dokkolók és vezeték nélküli megoldások segítik, hogy telefon a tablettel, TV-vel, Hi-Fi-vel, minden mindennel szót értsen. Igaz, ami igaz, mindezt messze nem olyan fokon űzik, mint a Samsung. Összességében viszont elmondhatjuk, a Sony sok tekintetben visszatért a mobilpiaci versenybe. A sokat kritizált középszerűség kora lejárt és ismét prémium készülékek kerülnek a boltokba. 2014-ben egy abszolút kategória-etalon telefon készítése a céljük, ami a Samsung 6-8 magos és UHD-s elképzelései mellett nem egyszerű feladat. Célként a japánok a biztos harmadik pozíció megszerzését tűzték ki, ami nem is hangzik olyan elérhetetlennek, ha ezen az úton mennek tovább. Első lépésnek kiváló lehet a Z Compact, ami a legújabb durranás. A strapabíró, dizájnos és okos kis eszköz visszatér a 2-3 évvel ezelőtti méretekhez és igazán kézre eső 4,3 colos átmérővel érkezik, specifikációja ellenére (4 mag, HD kijelző, 20.7 megapixeles kamera) egészen elérhető árban.

Érdekesnek ígérkezik a 2014-es esztendő, ha a Sony ismét komoly tényezővé növi ki magát. Különösen érzékeny pillanat lehet a Samsung saját operációs rendszerének bevezetése, ha ugyanis a Tizen nem válik be, akkor a Sony hatalmasat ugorhat előre, mint a Samsung mögött lesben álló androidos gyártó. A dél-koreai óriás gyakran hangoztatja, hogy az S5 mellett ez a tabletek éve lesz, mindazonáltal tudva levő immár, hogy a szoftverek éve is. Android-Windows-Tizen hármassal fog kísérletezni a Samsung, a felhasználók reakcióit pedig nem lehet megjósolni. A mobilpiac minden bizonnyal izgalmas év elébe néz.

Te mit gondolsz a hírrel kapcsolatban?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nincs hozzászólás

Szólj hozzá